lørdag den 27. september 2008

Ikabana

I min nysgerrighed overfor Japan og den særlige japanske stil støder jeg gang på gang på ord og begreber der beskriver æstetik.


Et af de ord er ikebana. ikabana er oprindeligt en måde at arrangere blomsterdekorationer således at der opstår en følelse af harmoni og simpel skønhed. Ikebana kan karakteriseres ved en asymmetrisk form og brugen af den tomme plads som en essentiel del af designet eller dekorationen.

Ikebana har det særlige over sig, at det ud over at være et æstetisk begreb, også betyder at man er velkommen. Det er en særlig gestus til ens gæster hvorfor man ofte ser dekorationer – med eller uden blomster – foran de små design butikker i Tokyo.


Jeg oplevede på min sidste tur til Tokyo at de hundrede år gamle ord og begreber stadig har indflydelse på gadebilledet i Japan.


1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hvor er det en skøn måde at byde andre mennesker velkommen på. Sikke skønne billeder. Hvor må jeg bare se dette land - snart!